maandag 31 augustus 2009

Laura Dekker (onnodig) gesprek van de dag!


Je leest het de afgelopen dagen in alle kranten en hoort op ieder journaal of actualiteiten programma. Laura Dekker wil de wereld rondzeilen, maar ze mag niet van de overheid. Het wordt zelfs behandeld op CNN. Laura Dekker is wereldnieuws!

Scenario's:

Als de Nederlandse overheid zegt dat ze mag, dan is de overheid onverantwoordelijk en houden ze zich niet aan de wet. Ze is namelijk gewoon leerplichtig

Als de Nederlandse overheid zegt dat ze niet mag, houden ze zich netjes aan de wet, maar zijn ze weer te betuttelend.

Als er onderweg wat gebeurd, krijgt de overheid de schuld, want die hadden haar nooit mogen laten gaan.

Als er onderweg wat gebeurd, had Jeugdzorg in moeten grijpen, want dan vinden we allemaal weer dat deze in gebreken zijn gebleven en de ‘signalen’ hebben genegeerd.

Als er onderweg niets gebeurd en ze mag van de overheid, dan is de overheid in één klap de beste overheid die er is.

Kortom het is nooit goed!
Waar ligt nu precies de grens, want als we haar laten gaan, dan kunnen we anderen (in de toekomst) ook niet zomaar weigeren. Al met al doet de Nederlandse overheid het nooit goed en lees je alleen reacties en ingezonden brieven als er wat te klagen valt. Andersom lees je het nooit. Als ze terug was geweest van haar wereldreis op 13-jarige leeftijd en alles was goed gegaan, had niemand gezegd dat de overheid zo goed was geweest, maar als het fout was gegaan…

Gewoon leerplichtig!
Ik denk dat het vrij simpel is. Ten eerste vraag ik me af wat ouders bezielt om je dochter van 13 in haar eentje de wereld rond te sturen. Terechte beslissing van Jeugdzorg denk ik, want als ouders ken je weinig verantwoordelijkeheidsgevoel als je dit durft te beslissen voor je 13-jarige dochter.
Ten tweede hebben we heel simpel te maken met de wet. De leerplichtwet. Ze is gewoon leerplichtig en daar hebben we ons aan te houden in Nederland.
Dat wisten haar ouders ook, maar door middel van het inspelen op de sympathie van de gemiddelde Nederlander, proberen ze publiekelijk toch hun zin te krijgen, wetende dat de overheid dit nooit zou goed keuren.

Kortom, de hele discussie is overbodig, want ze is leerplichtig. De overheid voert gewoon de wet uit, waar we ons als Nederlanders allemaal aan moeten houden, maar dat mogen ze waarschijnlijk alleen als het je uitkomt!

Laura Dekker is dus mijns inziens onnodig het gesprek van de dag!

1 opmerking:

dolfijn01 zei

ik ben het er helemaal mee eens ze moet gewoon naar school toe. ik heb ook een dochter. ik denk dat ik haar ook maar op haar 14de thuis laat. want de ministerie doet er toch niets aan. en als ze me beboeten kan ik zeggen kijk maar naar de prinsessen en het zeilmeisje.

groeten bianca vermeer